Blodflöde till hjärnan – hur är det med huvudståendet?

6 Nov

Det pratas om att man kan minska tillbakabildningen av hippocampus med 1 % per år om man tränar konditionsträning (intervju med Anders Hansen)

En av mekanismerna tycks vara att blodflödet till hjärnan ökar och att man inte får samma effekt av styrketräning

Jag funderade på vad de yogiska inversionerna gör, man får ju massvis med blod till hjärnan och detta skulle vara mycket intressant att undersöka (hittar ingen forskningsrapport på just detta) men traditionellt skrivs ju i de flesta yogaböcker att blodflödet ökar till hjärnan massivt av huvudståendet

Tyvärr hittar jag bara negativa forskningsrapporter över just huvudståendet, dels att man får kompression i artärer i ögat plus att trycket i ögat ökar till det dubbla (ca 20-25 mmHg) och man ska undvika inversioner vid näthinneavlossning. Generellt får man en ökad sympatisk aktivitet under utförandet (speciellt om man gör det utan vägg) samt så ökar blodtrycket

Jag gör huvudståendet med ytterst liten vikt på huvudet typ som en underarmsstående men med huvudet vilandes mot händerna som jag tycker är en mycket säkrare position och ger minst skador och andra negativa effekter.

Andra inversioner ger ju bra effekt utan att man trycker ihop nacke etc!

Exempel på en säker och icke belastande inversion

Exempel på en säker och icke belastande inversion

Mer här: https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/26118514

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/27512326

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/19075418

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-traning-gor-dig-smart

Annonser

2 svar to “Blodflöde till hjärnan – hur är det med huvudståendet?”

  1. Yoga i Höllviken november 7, 2016 den 1:27 e m #

    Hej Marianne, så länge sedan vi sågs. Hoppas allt är bra med dig. Jag skulle kunna tänka mig ett nytt föredrag till våren om du har något på lager? 🙂

    Intressant med huvudståendeteorier. Stolen på bif länk, använder vi i min studio. Jag tar aldrig upp någon i huvudstående och ytterst sällan skulderstående (bara erfarna) eftersom jag själv både erfarit och sett många skador genom åren av dessa ställningar när folk “kastar” sig upp eller sträcker ut nacken för mycket.

    En kort stund verkar uppfriskande upp-och-ner men det är hos oss alltid frivilligt om man vill använda stolarna före eller efter klassen.

    Har du några WS inplanerade får du gärna höra av dig.

    Bästa hälsningar, Torgny

    https://feetup.eu/collections/frontpage?utm_source=DE+-+Yogalehrer+%28Leads+%26+K%C3%A4ufer%29&utm_campaign=324ff242c7-Yogaschulen_Leads_Automation_Email3&utm_medium=email&utm_term=0_59bcb4923e-324ff242c7-429489753&mc_cid=324ff242c7&mc_eid=6c606153f4

    • Marian Papp mars 6, 2017 den 9:15 e m #

      Hej Torgny!
      Kul att höra av dig, jag svarade via din mejl osäker om du såg mitt svar. Vore kul att höras mejla mig på marian@marianpapp.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: