Hur var det med ståendet och sittandet (lagom av varje?) – stå eller sitta länge?

23 Sep

Jag kan inte låta bli att kommentera denna artikel. Såhär är det med forskning hela tiden det kommer motsatta bevis men denna studie tycks påpeka att långvarigt (och vad jag förstår statiskt stående) inte är så jättebra för hjärthälsan enligt en prospektiv Kanadensisk studie som pågick 12 år.

Enligt kommentar från professor Maj-Lis Hellenius så är studien inte jättebra utan ska tas med försiktighet (som med all forskning) eftersom det är ett 60-tal studier som visar på det motsatta. Vad jag tror är bra är att kontinuerligt byta position och variera mellan stående och sittande är troligen det bästa. Själv använder jag många olika lättare yogaövningar och lite prehabrörelser i kombination med sittande när jag jobbar och just att byta position ofta (var 5 min?) är nog en mycket bra metod. Kanske trädet är bra för dig att stå och läsa i.

tradhem

Kommentera

